Karcos? Meghúzták? Segít a polírozás!
2014-08-05

Karcos az autód? Megoldható! Polírozás otthon.


Bevezető

A gépi polírozás és a waxolás nem összetévesztendő, sőt az egyik a másik ellentéte.
Míg a wax a lakkrétegre egy vékony réteget képez, és betömi a hajszálkarcokat, addig a polír ténylegesen eltűnteti azokat, mivel a lakkrétegből vesz el. A wax közel sem annyira hatékony és nem is olyan tartós, de annál inkább egyszerű, gyors, és veszélytelen folyamat. A waxolást akár kézzel is el lehet minden gond nélkül végezni, és nem „finomcsiszoljuk” a lakkot, így különösebb sérülést nem tudunk okozni.
De mi a helyzet a polírozással? 12 éve foglalkozom autók polírozásával, és jó párszor előfordult hogy olyan autókat hoztak hozzám amit elsőnek otthon próbáltak, olykor nem megfelelő géppel, és anyagokkal polírozni, sőt a megfelelő anyagok és gépek szakszerűtlen használata is visszafordíthatatlan sérüléseket ejthetnek a fényezésen, amiken már csak a fényező tud segíteni.

Ha mindenképpen saját kezűleg szeretnéd az autódat széppé varázsolni, akkor néhány információ, ami hasznos lehet.



Milyen polírozógépet válasszak?

Kezdőknek excenteres (kis köröket ír le a tányér, így csiszol, nem pedig forog) gépet javasolnék. A túlcsiszolás veszélye természetesen itt is fennáll, de a lakkot ezekkel a gépekkel nehezebb megégetni, illetve ha hozzáérne az autó egy kiálló darabjához a szivacs korongja, úgy kisebb eséllyel okoz sérülést, viszont ezekkel lassabban lehet haladni. Mindenképp a „sarokcsiszoló” szerű polírozógépeket javasolnám, ezek kialakításukból faladóan sokkal kezelhetőbbek. Ellenben vannak a „kormány” szerű gépek, ezek közel sem olyan hatékonyak, és kezelhetőek. Személy szerint én egy felső kategóriás Makitával dolgozom, ez egy ipari gép, erős, és bírja ha egy nap 12 órát megy, ha viszont valaki nem szán rá ennyit, akkor is lehet jó vételt csinálni, de az olcsóbb gépek sem erőben, sem tartósságban nem érik el a drágábbak szintjét. Ha otthonra kell 1-2-3 évente lepolírozni autónkat, esetleg a szomszéd csinos lány autójáról az ajtórányitást, akkor ezek is megfelelőek.


Nagyvonalakban a polírozásról.
Milyen anyagokat, eszközöket kell beszereznem hozzá? Mit, mi után kell használni?

  1. Polírgép
  2. Mikroszálas törlőkendő
  3. Durva paszta
  4. Finom paszta
  5. Finish paszta
  6. Finish spray
  7. Bogár eltávolító
  8. Papír ragasztószalag
  9. Bárányszőr
  10. Durva szivacs
  11. Finom szivacs
  12. Nagy polírtányér
  13. Kis polírtányér
  14. Gyurma
  15. Hologram eltávolító paszta (sötét autók esetén főleg)


Anyagok

A szivacsok, és anyagok minősége jobban befolyásolja a végeredményt, mint a márkás polírgép.
Egy polírozás árának a többszöröse beszerezni a polírozáshoz szükséges MINŐSÉGI anyagokat, mivel 1 autóra elegendő kiszerelésben ezek nem kaphatóak, és pár év alatt használhatatlanná válnak, az olcsó, bevásárlóközpontokban kapható anyagoktól pedig ne várjunk csodát.
Mindenképpen többféle anyag szükséges, az autó állapota ami legfőképp meghatározza hogy egy autót hány lépcsőben érdemes polírozni, ez pedig meghatározza hány féle anyagot/szivacsot kell használni. Fényező szaküzletben minden anyag beszerezhető.

A polírozás

Egy alapos mosás után, a tisztító gyurmával eltávolítjuk a maradék szennyeződést, a kényes részeket ragasszuk le.
A nagyon mély karcok eltűntetésére bárányszőr+durva paszta (pl: Riwax 01) ajánlott, ettől a felület még nem lesz tükörsima, de a mély karcok viszonylag hamarabb kiszedhetőek, ezzel időt és anyagot spórolunk magunknak, valamint a finish spray-t minden 2. alkalomkor paszta helyett használhatjuk, a már kissé megszáradt pasztás szivacsra fújva az feloldódik, és nem lesz olyan száraz, nem porol. Ezután jöhet egy finomabb szivacs, (pl: Riwax: kék szivacs) + közepesen durva anyag (pl: Riwax 02). Ezzel a két szivaccsal és anyaggal viszonylag szép felületet kapunk. A teljes autón érdemes ezekkel átmenni, odafigyelve a melegedésre, (műanyag elemek gyorsabban melegednek) az éleknél pedig, különösen odafigyelve a kikopásra. Ha ezzel megvagyunk akkor jöhet a „tojástartós” finom szivacs (Fekete) és ezzel is érdemes átmenni a (pl: Riwax 02) vel a teljes felületen. Ha mindezzel megvagyunk már csak a finish hiányzik. Egy alapos szivacsmosás itt elengedhetetlen, de a polírozás során amúgy is többször ajánlott, ha már nagyon porol a szivacs.
Az utolsó lépcső a befejező hologram mentesítő, és wax réteg, ezt szintén a szivacsra kenve átmegyünk vele a teljes felületen. Az autót átnézzük hogy nem-e maradt rajta folt, ha igen akkor a mikro szálas kendővel áttöröljük.

Hogyan kell használni az egyes eszközöket?

A szivacs felhelyezése nagyon fontos különösen a nem excenteres gépeken. Ha rosszul helyezzük fel a gép ráz, és a szivacs leválását is okozhatja, ami az autón akár sérülést is okozhat.
A szivacsra borsó szemnyi anyagot tegyünk, ezt pedig fényezéshez hozzányomva kenjük kissé szép, majd úgy indítsuk a gépet, ezzel elkerülve az anyagok fröcskölését. A gépet tartsuk viszonylag alacsony fordulaton (gépfüggő hogy melyiknek mennyi a tartománya, Makitán max 3-as fordulat), így nem ég meg a lakk.

Mennyi időt vesz igénybe egy autó lepolírozása?

Ez teljesen autó méret, és állapot függő. Egy szép ezüst Nissan Micra, 3 óra, egy karcosabb fekete Audi Q7 akár 8-9 is lehet.

Milyen gyakorisággal érdemes autónkat políroztatni?

Ez teljesen használat függő, aha vigyázunk rá, évekig szép lehet autónk, viszont találkoztam már 3 éves szinte teljesen matt autóval is.

Melyek azok az „esetek” amiket általában el lehet tüntetni polírozással, és 1-2 végeredmény.

12 évnyi tapasztalat után is azt mondom, hogy látni kell, képről 100%-os biztonsággal nem megítélhetőek a karcok mélysége. Amik voltak és nagyon szépen eltűntethetőek voltak:


Mosásból eredő karcok

polirozas

Mosogató szivacs dörzsi felével madárürüléket takarítottak

polírozás

Kisgyerek körberajzolta az autón az elemeket kaviccsal.

polírozás

Kutya/macska/nyest stb. köröm nyomok

polírozás

Köröm okozta sérülések a kilincsen, és környékén

polírozás

Mattult felületek

polírozás

8 évnyi fagyanta szerű anyag rakódott az autóra

polírozás

Másik autós rányitotta, meghúzta a fényezést

polírozás

És egy kis aktuális: a Balaton Soundon az egyik kedves ügyfél autójának a motorháztetején élvezték a nem a Sound nyújtotta örömöket egy pár, és az ebből adódó sérüléseket is sikerült szépen eltűntetni. ;)

polírozás


Egy pár fórumos autó, akiét csináltam:

 


Mennyivel lesz szebb az autóm polírozás után?


És végül 1-2 jó tanács:

• Polírozás előtt a falcokba ne maradjon víz mert a polírozás során, amikor a szivacs hozzáér fröcskölni kezd.
• Tűző napon különösen figyeljünk hogy nehogy megégjen a lakk.
• Az éleknél figyeljünk, hisz ott könnyebben kopik.
• A kiálló részeknél (ablakspriccelő, antenna stb.) különösen figyeljünk ne érjen hozzá a szivacs mert a kiálló elem is könnyen sérülhet, és a szivacs is.
• A műanyag elemek gyorsabban melegednek.
• A gumi/műanyag részekhez ne érjen szivacs mert kifehéredik.
• A vállunkon dobjuk át a kábelt polírozás közben, így nem ér hozzá az autóhoz.
• Néha mossuk ki a szivacsot, akkor nem porol úgy.
• A mélyebb karcra inkább többször menjünk rá 1-2 perces kihagyásokkal, így van ideje hülni.
• Polírozás után a falcokba beült port, mielőtt nedvességet kap, mossuk ki gőzborotvával.

MI AZ AMIT VÉGKÉPP NE CSINÁLJ, HA SZERETNÉD POLÍROZÁS UTÁN MEGŐRIZNI AZ AUTÓD SZÉPSÉGÉT?!

• Gépi mosó (legtöbb karc okozója)
• kefés kézi mosó (előző eset, az igazán mély karcokat az áruházi műanyag kefével érhetjük el!)
• Egy vödrös autó mosás (két vödröt érdemes használni, az elsőbe a koszos víz, a másik a tiszta, és két külön rongy is kell.)
• Madár ürüléket azonnal érdemes eltávolítani, mert megmarja a lakk réteget.

Érdemes kézi mosóba járni, vagy mosatni, vagy pedig nagynyomású mosás után, TISZTA mikroszálas törlőkendővel áttörölni az autót. Érdemes havonta legalább 1x waxolni, vagy kézi mosóban viaszozni, ezek sokat növelnek a lakk élettartamán. Ha a kézi mosóban magunk mosunk, érdemes olyan mosót választani, ahol van tiszta víz, mely cseppmentesen szárad, és nem hagy vízkő nyomokat az autón! Egyéb esetben szarvasbőrrel érdemes a vízcseppeket még száradás előtt eltávolítani. A tűző napon való autómosást is kerüljük, pont az utóbbi jelenség miatt.

 

Cikket köszönjük Banga Istvánnak, a www.auto-polirozas.com tulajának.
(Facebookon itt éritek el)

Cimkék: Polír, Honda, Házilag, Festés

Hozzászólások