Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /wwwroot/index.php on line 101
Honda NSX, NSX-R NSX-T, technikai adatok, modelltörténet.

 

Honda

Az igazi legenda. Egy sportautó, mely máig sok szempontból kiemelkedő. Rengeteg technológiai újdonsággal, és erős motorral érkezett. A használt példányokért még ma is rengeteg pénzt kell kiadni. 15 éven át árulták, és közben csak egy kis ráncfelvarrás érkezett. Amerikai piacon ACURA márkanév alatt futott.



Honda NSX
1990 - 2005

  1992-2002




  2002-2005



 

Egy igazi sportautó. Középmotoros, hátsókerék hajtású, alumínium V6 VTEC benzinmotoros sportgép. Története azonban 1984-re nyúlik vissza mikor a Honda az olasz autótervező céggel a Pininfarina-val megterveztette a Honda HP-X (Honda Pininfarina Xperimental) tervét, egy 2 literes V6-os motorra. ezek után a Honda úgy döntött, hogy a projectet tovább fejleszti, hogy az általa elkészített autó jobb legyen minden Olasz és Német versenyautónál. Sikerült. A HP-X koncepció Honda NS-X-re keresztelődött (New Sportscar eXpreimental). Csoport vezető és formatervező: Ken Okuyama volt, fő mérnők pedig Shigeru Uehara (aki az S2000 projectért is felelős volt). Az NS-X célja a Ferrari tulajok elcsábítása volt, mert éppen kifutó volt a 328-as széria, és éppen megjelent a 348-as. Céljuk a jobb minőség, nagyobb teljesítmény, és olcsóbb ár volt. Ez miatt a 2 literes erőforrást el is vetették. Helyette egy 3 literes V6-os VTEC motor érkezett. A belső tér kialakításánál egy fő szempont volt a 360 fokos körbeláthatóság, mint az F-16-os vadászgép pilótafülkéjében.

Az NSX célja egyben erődemonstráció is volt az Európai autóiparnak, hogy milyen fejlett technológiákkal dolgoznak Japánban. (Mai napig szeretik az új autókat az NSX-hez mérni). NSX volt az első autó mely minden karosszéria és egyéb eleme alumíniumból készült. Ezzel hatalmas súlyelőnyhöz juttatva a gépezetet (kb -220kg). Még a felfüggesztés is teljes alumínium szerkezetű volt. Független 4 csatornás blokkolásgátló rendszerrel látták el az autót. Titán hajtókarok dolgoztak a motorban, hogy a nagy teljesítményt, és fordulatszámot (8000rpm a redline) elviseljék. Elektromos szervokormányt is kapott, valamint 1995-ben az első elektronikus gázpedált is itt alkalmazták.

Sok híres versenyző is részt vett az autó tesztelésében többek közt Ayrton Senna is, a korai futómű hangolásban pedig az akkor elismert másik Forumla 1 versenyző: Satoru Nakajima segédkezett a Suzuka versenypályán. Első megjelenése 1989-ben volt, a Tokyo Motor Show keretein belül, ahol a sportkocsi rajongók megdöbbentek az autó alacsony építésén, markáns vonalvezetésén, és a pilóta fülke kialakításán. Első és hátsó kereszt lengőkaros felfüggesztést is kapott az autó. Alumínium önhordó karosszériáját, egy 23 lépésben felvitt repülőgépek is használt kémiai bevonat védi. Mai napig az egyik legjobb, és legmegbízhatóbb sportautónak tartják. Modellfrissítéskor kapott egy 3.2 literes motort. 1991-es megjelenésekor Ausztráliában az év autója díjat is megkapta, valamint Acura logós változata pedig a Motor Trend és az Automobile Magazine is kitüntette legjobb autónak.

Jelenleg több példány fut belőle 200 000 mérföld feletti kilométeróra állással, azaz több mint 320 000 km feletti futással a motorban, komolyabb meghibásodás nélkül! Ezzel kijelenthető, hogy a legmegbízhatóbb egzotikus autókülönlegesség a világon.

Érdekesség továbbá, hogy a Honda NSX-et egy olyan 200 fős csapat szerelte össze a Hondánál, akiknek legalább 10 éve kellett a Hondánál kiemelkedő teljesítménnyel dolgozniuk.

NSX-R 1992-1995



Készült belőle 1992-ben egy kifejezetten pályára való modell az NSX-R azaz NSX Type-R, melyet még 120kg-al könnyebbé tettek így végsúlya 1230Kg lett. Könnyű szénszálas Recaro üléseket, és szénszálas ajtókárpitokat kapott, és rengeteg apróságon spóroltak a súly tekintetében, például a titán váltógombot bőr váltógomb váltotta, és elektromos extrák listája is csökkent (bár elektromos ablak, és ülés állítás maradt), a hangelnyelő szigetelések is megszűntek. Teljesen új rugókat és gátlókat kapott pályára tervezve, főként az első rugók lettek keményebbek, hogy nagy fékezéskor se veszítse el a hátsó kerék a tapadását, ez számokban kifejezve: Sima NSX rugókeménysége elöl: 3kg/mm hátul: 4kg/mm, ellenben az NSX-R elől: 8kg/mm, hátul pedig 5,7kg/mm. A kerekeket is áttervezték, és kovácsolt alumínium felniket kapott az Enkei gyártótól. A végáttétel is módosult a végsebesség növelése érdekében A korlátozott darabszámban (483db) megjelent NSX-R változatot kizárólag Japán belpiacon (JDM) értékesítették.

NSX-R 2002-2005

A 2002-es  NSX-R modell a hagyományoknak megfelelően száműzte az  hangrendszert, hangszigetelést, légkondicionálót, és szervokormányt. A kemény futómű maradt. Valamint igyekeztek minél több szénszálas anyagot használni a karosszérián, melyen során az első csomagtér fedél is egy nagy szénszálas burkolattá vált. Az apró továbbhangolás eredménye elvileg további közel 100kg súlyvesztést hozott a konyhára. A motor teljesítménye a Honda szerint egyezik a gyári NSX motorjával (290LE), csupán súlyt csökkentettek. Viszont a mérések azt mutatják, hogy az NSX-R motorja ennél azért egy picit erősebb. Ezen átalakításoknak köszönhetően ez az NSX-R vezetése is "kényelmetlen" normál forgalomban történő használat esetén. Nos igen... ilyen egy igazi pályára hangolt versenyautó.

NSX-R GT



Az NSX-R GT a SuperGT túraautó versenysorozat miatt jött létre, hogy az NSX-R megfeleljen a homologizációs követelményeknek. Ennek a versenynek többek közt követelménye, hogy legalább 5db autó készüljön belőle. Ezért NSX-R GT-t vásárolni kívánok számára szomorú a tény, de ebből csak 5db készült.
Pontos információk nincsenek arra vonatkozóan, hogy a tetőn látható légbeömlőn, és az aerodinamikai kiegészítőkön kívül, milyen egyéb változtatások történtek az NSX-R modellhez képest. Feltételezhetően, még nagyobb súlycsökkentés, és alacsonyabb felépítés jellemezte. A motor viszont változott benne, egy módosított C32B-re, melyet a Honda a Mugen céggel fejlesztett. Ez kapott egy turbó feltöltőt, mellyel egyes információk szerint több mint 500 lóerőt volt képes leadni (pontos adatot nem hozták nyilvánosságra). Sajnos a fellelhető információk közt sok a találgatás.

 

NSX-S NSX S-Zero


Az NSX-S, S-Zero. Az NSX-S lényegében a Type-S, mely egy luxus kiadás, navigációval hifivel, légkondicionálóval. de mindössze csak 1320kg tömegű. Az NSX-S-Zero viszont nem kapott többek között légkondicionálót, sem navigációt, így súlya csak 1280kg volt. Mindkét autó felfüggesztése merevebb volt a gyári kivitelnél.

 

 

NSX Alex Zanardi Edition


Ez az NSX, Alex Zanardi tiszteletére készült 1999-ben, aki két CART Champ Car bajnokságot nyert egymás követő két évben is (1997-98). Csak 51 sorszámozott piros példány készűlt 0-50-ig sorszámozva. A 0 sorszámmal ellátott volt a bemutató autó, az 1-es sorszámút maga Alex Zanardi kapta meg, a többit kereskedelmi forgalomban értékesítették. Felszereltségében a Japán belpiacos NSX-S volt, csak balkormányos kiadásban, könnyebb hátsó spoilerrel, egyrétegű hátsó szélvédővel, és szervo nélküli kormányzással.

Egyes információk szerint a 2001-es tragikus balesete után, melyben egy versenyen két lábát elveszítette, az autóját átalakították kormányról vezérelhetővé.
 

1995-2005 közt jelent meg egy NSX-T is mely, targa (kivehető) tetőt kapott.


1997-ben az NSX egy új motort kapott, mely 3.2 literesre változott. Ez a C32B típusú motor, melyel a negyed mérföldes távot 13.3 másodperc alatt tudja teljesíteni széria autóként. Ez a hagyományos alumínium ötvözet helyett egy különleges kohászati technológiával létrehozott, úgynevezett FRM ötvözetet használt mely a Fiber Reinforced Metal rövidítése, ami lényegében, és szénszál erősítésű alumínium blokk, mely még könnyebb, és még erősebb.

2002-ben az NSX új külsőt kapott, melynek része volt a Xenon fényszóró, mely már nem a felnyíló lámpatestben kapott helyet, hanem mint egy rendes lámpát építették be fixen.

A gyártása 2005-ben fejeződött be.

Különbségek USA és EURÓPAI NSX közt
(forrás: nsxprime.com)

- Az európai piacra szánt modellek csomagterében egy gyári szerszámkészlet található, mely jobban felszerelt mint az USA modellekben, többek közt felszerelhető vonószemet is tartalmaz.
- A középkonzol az EU modell esetében fekete, USA modellben ezüstös.
- EU modellhez lehetett rendelni ködlámpát, és fényszórómosót.
- EU modellen nincs szélességjelző
- EU modell első lökhárítóján van kivágás a vonószemnek.
- EU modell hátsó lökhárítóján jobb oldalon van szintén egy kivágás a vonószemnek.
- EU modell 92.ig az amerikai hosszabb váltót használta, majd 93-96 közt a Japán rövidebb váltót.

Típusfejlődés 2002-ig.

1990: NSX születése.
1992: NSX-R születése.
1993: Kézi váltós változat megkapja az elektromos szervokormányt. Indításgátló beépítésre kerül, akár csak az utas oldali légzsák.
1994: 16-17" felnik elérhetővé válnak, és erősebb fékbetéteket kap az autó.
1995: NSX-T születése. Elektromos gázpedál bekerülése. F-Matic automata váltó megjelenése. LSD (sperrdifi). Új gumiprofil.
1996: Új színekben is rendelhető az NSX.
1997: 3.2 literes C32B motor megjelenése. 6 sebességes kéziváltó megjelenése. Kettőstömegű lendkerék a kézi váltós változatban.
          Még merevebb, még könnyebb vázszerkezet. UV és hő védő üvegek. Xenon fényszórók. GPS avigáció. NSX Type-S születése.
1998: újratervezett elektronikus gázpedál. Xenon fényszóró alapfelszereltség. Hasított bőr kárpitozás.
2002: új külső (facelift), nagyobb felnik, áttervezet lámpák, és külső elemek.

 

Értékesítési adatok

Több mint 18 000 NSX talált gazdára a világon. Az utolsó darabokat 2005-ben gyártották. Az utolsó példányt 2006-ban helyezték a Honda múzeumába.

 

 

Technikai adatok
 

  3.0 3.2
Motor V6 24 szelepes DOHC VTEC motor V6 24 szelepes DOHC VTEC motor
A motor típusa C30A C32A
Kapacitás 2977cc 3179cc
Sűrítési arány 10.2: 1 10.0:1
Teljesítmény 201kw/273Le/7300rpm 220kw/290Le/6600rpm
Maximális Nyomaték 294Nm/5400rpm 304Nm/5300rpm
Önsúly 1370Kg 1370kg
Legnagyobb sebesség 269km/h 270km/h
Gyorsulás 0-100 km / h 5.2s 4.5s
Hossz / szélesség / magasság 4410/1820/1400mm 4410/1820/1400mm
     
Csomagtartó    
Gyári gumiabroncsok 215/45R16, hátúl: 245/40R17 215/45R16, hátúl: 245/40R17

 

1997-es prospektus adatok
(forrás: nsxprime.com)


 

Színválaszték





Acura NSX
2015 - .........

A második generációs NSX története nem volt egyszerű. Talán még sosem látott a világ annyi találgatást, hogy lesz-e egyáltalán utódja a legendás NSX-nek, vagy ha lesz, akkor az mikor? Túlzás nélkül mondható, hogy Hondás körökben több mint 20 látványterv jelent meg, hogy „ez lesz az új NSX”. Nos nem csak a rajongóknál volt kavarodás, de maga a Honda is húzta a megjelenést, hiszen 2007-ben döntöttek úgy, hogy elkészül a folytatás, de csak 2016 májusában indult el a gyártás. Közben az NSX projekt futott még Acura ASCC (Advanced Sports Car Concept) néven is, V10 motorral, mely később a Japán SuperGT versenyen debütált HSV-010 GT néven, ami sosem lett széria autó, pedig arról is volt szó…. Nos ez után 2011-ben a Honda kijelentette, hogy tovább dolgoznak az NSX utódon, immáron NSX néven, teljesen újra gondolva az addigi irányt. Itt már a rajongók is csak legyintettek, hogy hiszik ha látják…. Ám három évvel később 2015-ben az Észak Amerikai Nemzetközi Autó kiállításon megjelent a végleges típus, vagyis ahhoz már a legközelebb álló prototípus. Bár az első generációs NSX Japánban készült, a második már Amerikában Ohio-ban. Tervezője Michelle Christensen és Ted Klaus.

Az NSX középre szerelt motorja egy 3.5 literes, ikerturbós, három villanymotorral kiegészített Hybrid. Ebből két villanymotor a Legendből ismert SH-AWD összkerék hajtásért felel. Váltója egy félautomata 9 sebességes dupla kuplungos. A jármű összteljesítménye közel 600 lóerő. Legyünk konkrétak: 581 Lóerő és 645 Nm nyomaték. Az autó motorját kézzel szerelik össze 5 nap alatt. Erre a feladatra kiválasztott 6 ember csinálhatja csak.
Karosszériáról is érdemes pár szót ejteni, hiszen különleges „space frame” tervezésű, alumínium és ultra erős szakítószilárdságú acélból, valamint egyéb erős de könnyű anyagokból tevődik össze. Némelyiket ennél a modellnél használtak először a világon az autógyártásban. Mint látható a fent leírtakból, a Honda nem aprózta el a dolgot. Lehet, hogy sokat kellett rá várni, de nagyon megérte.

Apró érdekesség: a 001-es számozású darabot egy Aukción értékesítették, ahol 1.200.000$ áron kelt el (Forintban kb 350.000.000Ft). A nyertes Rick Hendrick egy NASCAR csapat tulajdonosa. Az aukción befolyt összeget pedig egy gyermekkori agydaganatok gyógyításáért létrehozott alapítvány és egy gyermektábor kapta.

 

Technikai adatok
 

  3.5 V6 TURBO HYBRID
Motor V6 i-VTEC, DOHC, ikerturbós, benzines hibrid motor
A motor típusa ??
Kapacitás 3493 ccm
Sűrítési arány 10.0: 1
Teljesítmény 581Le
Maximális Nyomaték 645Nm
Önsúly 1725-1861Kg
Legnagyobb sebesség 308km/h
Gyorsulás 0-100 km / h 2.9s
Hossz / szélesség / magasság 4470/1940/1215mm
   
Csomagtartó  
Gyári gumiabroncsok 245/35ZR19 93Y, hátúl: 305/30ZR20 103Y